Ποιος δεν θυμάται τον «κακό» των «Ντιούκς», τον Τζέφερσον Ντέιβις «Μπος» Χογκ, με την κάμπριο Cadillac De Ville του 1970 και τα χαρακτηριστικά κέρατα στο ψυγείο της; Αυτά τα κέρατα, πιθανότατα από ταύρο, ανήκουν στην κατηγορία των «μασκότ αυτοκινήτου» ή αλλιώς εμβλημάτων, που γνώρισαν μεγάλη δημοτικότητα τις δεκαετίες του 1970 και 1980. Περισσότερα για τον Boss Hogg και το αυτοκίνητό του.
του Θοδωρή Στέφου
Η μόδα αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στην Αμερική, αλλά βρήκε απήχηση και στην Ευρώπη, ακόμα και στα προσωπικά οχήματα Μοναρχών. Η Βασίλισσα Ελισάβετ Β’ της Αγγλίας, για παράδειγμα, είχε μια εκτενή συλλογή από τέτοια εμβλήματα για τα προσωπικά της αυτοκίνητα, με πιο γνωστό τον Άγιο Γεώργιο που σκοτώνει τον δράκο, τοποθετημένο στη Bentley State Limousine της. Ιστορία της Bentley State Limousine.
Ωστόσο, οι ανησυχίες για την ασφάλεια, ειδικά σε περίπτωση πρόσκρουσης με άλλο όχημα ή πεζό, δημιούργησαν ένα περίπλοκο νομικό πλαίσιο. Αυτό οδήγησε σε συζητήσεις, ακόμα και στη Βρετανία, για το πόσο ασφαλή είναι αυτά τα «διακοσμητικά» πάνω σε ένα αυτοκίνητο, προμηνύοντας το τέλος τους. Παρ’ όλα αυτά, κάποιες εταιρείες αρνήθηκαν να αποχωριστούν τα εμβλήματά τους, ακόμα και στα νέα μοντέλα παραγωγής. Νομοθεσία για μασκότ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Rolls-Royce, για παράδειγμα, διατήρησε το σήμα κατατεθέν της, τη νύμφη της ταχύτητας, το «Spirit of Ecstasy». Αυτό το σύμβολο, που μεταχειρισμένο μπορεί να κοστίζει περίπου χίλια ευρώ, διαθέτει πλέον μια κρύπτη μέσα στο ψυγείο του αυτοκινήτου. Έτσι, ο οδηγός μπορεί να το «εμφανίζει» όποτε το επιθυμεί, προστατεύοντάς το από κλοπές και βελτιώνοντας την αεροδυναμική. Περισσότερα για το Spirit of Ecstasy.
Οι μασκότ της Βασίλισσας της Αγγλίας είχαν διαφορετικούς τρόπους τοποθέτησης. Κάποιες, όπως ο Άγιος Γεώργιος, ήταν τοποθετημένες στο ψυγείο του αυτοκινήτου με ελατήριο, ενώ άλλες, όπως το Λαμπραντόρ, ήταν βιδωμένες στο καπό. Όλες, πάντως, ήταν παραγγελία από το φημισμένο χυτήριο «Louis Le Jeune» της Αγγλίας, το οποίο ιδρύθηκε το 1910 ως Lejeune (AEL) και μετονομάστηκε το 1933. Ιστορία του Louis Lejeune.
Σήμερα, ο καθένας μπορεί να αποκτήσει μια «custom made» μασκότ για το αυτοκίνητό του, όμως η νομοθεσία παραμένει ασαφής. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, οι μασκότ δεν είναι ούτε παράνομες ούτε απολύτως νόμιμες, με την ερμηνεία του νόμου να επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του αστυνομικού. Ο πιθανός κίνδυνος τραυματισμού πεζών σε περίπτωση σύγκρουσης οδήγησε σιωπηλά τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αφαιρέσουν τα εμβλήματα από τα νέα μοντέλα παραγωγής ή να βρουν λύσεις διατήρησης, όπως έκανε η Rolls-Royce.
Φυσικά, πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα. Μία από αυτές φαίνεται να ισχύει ακόμα και σήμερα για τον μονάρχη του βρετανικού Θρόνου και τα μέλη της οικογένειάς του, αν και με κάποιες επιφυλάξεις. Ωστόσο, η εποχή των εμβλημάτων και των άλλων διακοσμητικών στα αυτοκίνητα φαίνεται να έχει περάσει ανεπιστρεπτί, σηματοδοτώντας το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Συλλογή κλασικών εμβλημάτων αυτοκινήτων.