«Ρετιρέ» και «Μικρομεσαίοι»: Αποκαλύψεις για κλίμα τρόμου στα γυρίσματα
Ο ηθοποιός Παύλος Ευαγγελόπουλος έφερε στο φως άγνωστες πτυχές από τα παρασκήνια των επιτυχημένων σειρών «Ρετιρέ» και «Μικρομεσαίοι», μιλώντας για ένα περιβάλλον γεμάτο φόβο και αυταρχισμό. Οι δηλώσεις του αναζωπυρώνουν τη συζήτηση για τις εργασιακές συνθήκες στην ελληνική τηλεόραση των περασμένων δεκαετιών, ειδικά υπό την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Γιάννη Δαλιανίδη.
Η σκληρή πραγματικότητα πίσω από την οθόνη
Μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή, ο Ευαγγελόπουλος περιέγραψε τον Δαλιανίδη ως έναν δημιουργό που επέβαλλε ένα κλίμα τρόμου στα πλατό. Τότε, όπως εξήγησε, αυτό θεωρούνταν «φυσιολογικό», καθώς ο σκηνοθέτης ήταν μια «μυθική» φιγούρα και οι ηθοποιοί όφειλαν να πειθαρχούν. Δεν ήταν λίγες οι φορές που ακόμα και έμπειροι συνάδελφοί του, μεγαλύτεροι σε ηλικία, έφταναν στα όρια τους και έκλαιγαν από την πίεση.
Η Τζόυς Ευείδη, η οποία είχε συνεργαστεί επίσης με τον Δαλιανίδη, έχει αναφέρει παρόμοιες εμπειρίες, σημειώνοντας πως η Κατερίνα Γιουλάκη συχνά αποχωρούσε κλαίγοντας από τα γυρίσματα. Αυτές οι μαρτυρίες ενισχύουν την εικόνα ενός αυταρχικού περιβάλλοντος που, για τα δεδομένα της εποχής, θεωρούνταν αποδεκτό.
Ο ίδιος ο Παύλος Ευαγγελόπουλος τόνισε πως ποτέ δεν υπήρξε θύμα τέτοιας συμπεριφοράς, αποδίδοντας το στην επαγγελματική του στάση. Ωστόσο, αναγνώρισε πως η γενικότερη αποδοχή τέτοιων μεθόδων οφειλόταν και στα κοινωνικά πρότυπα της εποχής, φέρνοντας ως παράδειγμα τους αυστηρούς δασκάλους που χρησιμοποιούσαν σωματική τιμωρία. Η συζήτηση για τις κακοποιητικές συμπεριφορές στον χώρο της τέχνης, που ξεκίνησε δυναμικά με το ελληνικό #MeToo, συνεχίζει να φέρνει στην επιφάνεια παλιές πρακτικές εξουσίας και πειθαρχίας.