Η Κάρμεν Ρουγγέρη, μια εμβληματική μορφή του ελληνικού παιδικού θεάτρου, εκμυστηρεύεται τη βαθιά της ικανοποίηση και πληρότητα για την ανεξίτηλη προσφορά της στις νέες γενιές, τονίζοντας τον εκπαιδευτικό και διαπαιδαγωγικό ρόλο της τέχνης.
Κάρμεν Ρουγγέρη: Μια Ζωή Αφιερωμένη στο Παιδικό Θέατρο και την Παιδεία
Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη που παραχώρησε στο ένθετο «Enjoy» και τη δημοσιογράφο Μαρία Ανδρέου, η πολυτάλαντη συγγραφέας και ηθοποιός, Κάρμεν Ρουγγέρη, εξέφρασε την απόλυτη πληρότητα και ευτυχία που αισθάνεται για το σημαντικό έργο της στον χώρο του παιδικού θεάτρου. Η κυρία Ρουγγέρη, η οποία έχει αναδειχθεί σε μια από τις πλέον επιδραστικές προσωπικότητες της καλλιτεχνικής σκηνής στην Ελλάδα, υπογράμμισε τον καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε η δημιουργική απασχόληση παιδιών στις αρχές της πορείας της.
Οι Πρώτες Σπορές της Δημιουργικότητας: Από τη Γειτονιά στο Εθνικό Θέατρο
Η διήγηση της Κάρμεν Ρουγγέρη μας μεταφέρει νοσταλγικά σε μια εποχή όπου, με μια «μικρή καλλιτεχνική ομάδα», κατάφερνε να συγκεντρώνει τριάντα παιδιά για να παρακολουθήσουν θεατρικές παραστάσεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Φτιάξαμε μια μικρή καλλιτεχνική ομάδα και τριάντα παιδιά έβλεπαν θέατρο με μουσική, με ωραία κοστούμια, σκηνικά και όλοι μας βγήκαμε από αυτή την πρωτοβουλία κερδισμένοι». Αυτή η πρωτοβουλία δεν ήταν απλώς μια μορφή διασκέδασης, αλλά μια δομημένη παιδαγωγική διαδικασία που προσέφερε στα παιδιά σημαντικές γνώσεις, ενώ παράλληλα παρείχε στις εργαζόμενες μητέρες την απαραίτητη ηρεμία και χρόνο, γνωρίζοντας πως τα παιδιά τους βρίσκονταν σε ασφαλή και δημιουργικά χέρια.
Δείτε επίσης: Κάρμεν Ρουγγέρη: Το μήνυμα στα παιδιά της για τη ζωή και τον θάνατο
Η προσέγγιση αυτή αναδεικνύει την ολιστική φιλοσοφία της Κάρμεν Ρουγγέρη, η οποία αντιλαμβάνεται το θέατρο όχι μόνο ως καλλιτεχνική έκφραση, αλλά και ως ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο. Ο εμπλουτισμός της παιδικής ζωής με τέχνη, μουσική, και ποιοτικά σκηνικά συνέβαλε, σύμφωνα με την ίδια, στην ανάπτυξη των παιδιών σε αξιόλογους πολίτες.
Θέατρο και Επαγγελματικός Προσανατολισμός: Μια Απροσδόκητη Σχέση
Η Κάρμεν Ρουγγέρη επέμεινε στην πεποίθησή της πως «πάντα πίστευα ότι μέσα από το θέατρο διαπαιδαγωγούνται τα παιδιά και μετέπειτα γίνονται αξιόλογοι άνθρωποι στην κοινωνία». Πέρα από τη γενική διαπαιδαγώγηση, τόνισε μάλιστα τον ρόλο του θεάτρου ως μέσου επαγγελματικού προσανατολισμού. Ανακάλεσε στιγμές όπου παρατηρούσε την κλίση των παιδιών είτε στη ζωγραφική είτε στη μουσική – χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το παιδί που έδειχνε μουσική κλίση «χτυπώντας τα τενεκεδάκια στην παράσταση» και που αργότερα έγινε μουσικός. Αυτό καταδεικνύει την οξύνοια της καλλιτέχνιδας να εντοπίζει και να ενθαρρύνει τα ταλέντα των παιδιών μέσα από το παιχνίδι και τη θεατρική έκφραση.
Η Υπέρβαση της Προσφοράς: Γεμάτη και Πλήρης
Στο ερώτημα της δημοσιογράφου για το πώς αισθάνεται που τα παιδιά τη λατρεύουν, η απάντηση της Κάρμεν Ρουγγέρη ήταν ενδεικτική της βαθιάς της ικανοποίησης: «Γεμάτη. Και αύριο να φύγω από τη ζωή, νιώθω πλήρης και γεμάτη». Αυτή η δήλωση αποτελεί μια επισφράγιση μιας ζωής αφιερωμένης με πάθος στην τέχνη και την παιδεία. Η ίδια θυμήθηκε με συγκίνηση τις γενιές παιδιών που μεγάλωσαν βλέποντας τις παραστάσεις της, τα οποία πλέον φέρνουν τα δικά τους παιδιά στα έργα της. Αυτή η διαγενεακή σύνδεση αποτελεί αναμφίβολα τη μεγαλύτερη αναγνώριση και κληρονομιά του έργου της.
Η Κάρμεν Ρουγγέρη αναφέρθηκε επίσης στις επιτυχίες της να «γεμίσει» ιστορικούς χώρους όπως το Ηρώδειο, την Επίδαυρο και το θέατρο των Φιλίππων με χιλιάδες παιδιά θεατές – ένα επίτευγμα ιδιαίτερης σημασίας για την πολιτιστική ζωή της Ελλάδας. Η εικόνα των 2.500 παιδιών που κάθονταν «απίκου» στους Φιλίππους μαρτυρά όχι μόνο την απήχηση του έργου της, αλλά και την ικανότητά της να εμφυσήσει στα παιδιά την αγάπη για το αρχαίο δράμα και τον πολιτισμό, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην πρόσληψη της τέχνης από τις νεότερες γενιές.
Η καριέρα της Κάρμεν Ρουγγέρη αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα του πώς η τέχνη, και ειδικότερα το θέατρο, μπορεί να αποτελέσει έναν ισχυρό μοχλό διαπαιδαγώγησης, ψυχαγωγίας και πολιτιστικής ανάπτυξης για τα παιδιά, αφήνοντας ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ελληνική κοινωνία.
Πηγή εικόνας: NDP