Ο Γιάννης Μποσταντζόγλου, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους και αιχμηρούς ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, τοποθετείται δημόσια για τις πρόσφατες δηλώσεις του Παύλου Χαϊκάλη σχετικά με το θέατρο, αναδεικνύοντας την πολύπλοκη φύση του καλλιτεχνικού χώρου και τις παθογένειές του.
Η “Κρεβατοκάμαρα” του Θεάτρου: Μια Δήλωση που Προκάλεσε Σάλο
Οι δηλώσεις του Παύλου Χαϊκάλη στη δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη, χαρακτηρίζοντας το θέατρο ως «ένα μεγάλο κρεβάτι», προκάλεσαν ευρεία συζήτηση και αντιδράσεις στον καλλιτεχνικό κόσμο και την κοινή γνώμη. Ο Γιάννης Μποσταντζόγλου, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα «On Time» και τη δημοσιογράφο Σίσσυ Μενεγάτου, κλήθηκε να σχολιάσει αυτή την αμφιλεγόμενη τοποθέτηση.
Η Άποψη του Μποσταντζόγλου: Πέρα από το Προφανές
Ο έμπειρος ηθοποιός αντιμετωπίζει τη δήλωση Χαϊκάλη με μια δόση κριτικού ρεαλισμού, αρνούμενος να υιοθετήσει μια μονοδιάστατη προσέγγιση.
- Προσωπική Ερμηνεία: Ο Μποσταντζόγλου τονίζει ότι η άποψη του Χαϊκάλη είναι προσωπική και ίσως να αντανακλά τη δική του εμπειρία: «Το είπε ο Παύλος, ε και; Ο Παύλος έτσι νομίζει κι έτσι είναι γι’ αυτόν. Για μένα δεν είναι έτσι». Αυτή η διαχωριστική γραμμή υπογραμμίζει την υποκειμενικότητα στην αντίληψη των πραγμάτων.
- Ευρύτητα Φαινομένου: Σε μια ευρύτερη οπτική, ο Μποσταντζόγλου υποστηρίζει ότι φαινόμενα «κρεβατώματος» ή διαφθοράς δεν περιορίζονται στο θέατρο. «Το «κρεβάτωμα» παντού γίνεται. Έχω τελειώσει ένα βιβλίο που έγραψα και μιλάω για τις ελληνικές παθογένειες, το τι μας συμβαίνει. Έχω ακούσει για δικηγόρους, για γιατρούς». Αυτή η παρατήρηση απομυθοποιεί την ιδέα ότι ο καλλιτεχνικός χώρος είναι μοναδικός σε τέτοιου είδους πρακτικές, τοποθετώντας τον στο πλαίσιο των γενικότερων κοινωνικών παθογενειών.
- «Παιταξία» Επαγγελμάτων: Ο ηθοποιός επισημαίνει ότι σε κάθε επαγγελματικό χώρο συνυπάρχουν «και καλοί και κακοί». Η γενίκευση, ότι «όλοι σε αυτόν το χώρο είναι έτσι», είναι αυτό που τον ενοχλεί βαθύτατα. Τέτοιες δηλώσεις, όπως αναφέρει, τροφοδοτούν λανθασμένα στερεότυπα και προκαλούν άδικες συνολικές κρίσεις.
Η Επικίνδυνη Γενίκευση και η Κοινωνική Αντίληψη
Ο Γιάννης Μποσταντζόγλου προειδοποιεί για τον κίνδυνο των γενικεύσεων, περιγράφοντας ένα προσωπικό του περιστατικό: «Μια φορά είχε γίνει μια παρεξήγηση και πλακωνόμουν με έναν γείτονα και στο τέλος μου λέει: «Αλλά όλοι έτσι είσαστε, Λιγνάδηδες».» Το περιστατικό αυτό αναδεικνύει την εύκολη ταύτιση με αρνητικά πρότυπα και την απλοϊκή σκέψη που συχνά οδηγεί σε άδικες κρίσεις. Ο Μποσταντζόγλου δεν διστάζει να χαρακτηρίσει τέτοιες απόψεις ως «κουβέντες από βλάκες, ανόητους και ανεγκέφαλους».
Διαφθορά και Εξουσία: Ένα Παγκόσμιο Φαινόμενο
Περνώντας από το ελληνικό θέατρο στην παγκόσμια σκηνή, ο Γιάννης Μποσταντζόγλου παραθέτει παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η «διαφθορά» και οι «παθογένειες» είναι διαχρονικά και παγκόσμια φαινόμενα, ανεξαρτήτως επαγγέλματος ή κοινωνικής τάξης:
- Το σκάνδαλο Επστάιν στο Χόλιγουντ, που ενέπλεξε υψηλά πρόσωπα.
- Οι αναφορές για τον Τραμπ και την εμπλοκή του σε ανάλογες υποθέσεις.
- Οι «ατασθαλίες» του Χάντερ Μπάιντεν, γιου του νυν προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν.
Αυτά τα παραδείγματα ενισχύουν την επιχείρησή του ότι η «σκανδαλώδης» συμπεριφορά δεν είναι προνόμιο κανενός χώρου, αλλά αναπόφευκτο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και των δομών εξουσίας.
Συμπέρασμα: Η Ανάγκη για Διαχωρισμό και Κριτική Σκέψη
Η παρέμβαση του Γιάννη Μποσταντζόγλου αποτελεί μια σημαντική φωνή στο δημόσιο διάλογο για τον καλλιτεχνικό χώρο. Υπογραμμίζει την ανάγκη για κριτική σκέψη, την αποφυγή των γενικεύσεων και την κατανόηση ότι οι παθογένειες είναι διασπαρμένες σε όλο το κοινωνικό φάσμα, απαιτώντας μια πιο σύνθετη και λιγότερο συναισθηματική προσέγγιση από την κοινή γνώμη.
Πηγή εικόνας: NDP Photo