Η σύγχρονη μουσική σκηνή της minimal και experimental μουσικής υποδέχεται δύο από τις πιο σημαντικές εκπροσώπους της στην Ελλάδα. Η Sarah Davachi και η Kara-Lis Coverdale, Καναδές συνθέτριες και ερμηνεύτριες, θα πραγματοποιήσουν μια μοναδική «double bill» εμφάνιση στο Gazarte Main Stage την Τρίτη 7 Οκτωβρίου. Αυτή η συναυλία, στο πλαίσιο της σειράς Porosi, σηματοδοτεί την πρώτη τους κοινή εμφάνιση στην Ευρώπη και υπόσχεται μια βραδιά εξερεύνησης των ορίων του ήχου.
Οι Πρωτοπόροι Ήχοι της Sarah Davachi
Η Sarah Davachi, μια μορφή που έχει αφήσει το στίγμα της στην experimental μουσική σκηνή, διακρίνεται για την ικανότητά της να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ ακουστικών και ηλεκτρονικών μέσων. Ως συνθέτρια και ερμηνεύτρια εκκλησιαστικού οργάνου και Hammond B3, η Davachi ερευνά τις μινιμαλιστικές αρχές και την παλαιά μουσική, δημιουργώντας έναν διακριτό ήχο που χαρακτηρίζεται από τη λεπτομερή επεξεργασία του ηχοχρώματος.
- Έχει παρουσιάσει το έργο της σε διεθνώς αναγνωρισμένους χώρους όπως το Barbican Centre, το The Museum of Modern Art και το Église Saint-Eustache.
- Το 2020 ίδρυσε την Late Music, ως συνεργαζόμενο label της Warp Records, αναδεικνύοντας την επιρροή της και στον χώρο της μουσικής παραγωγής.
- Η Davachi διαθέτει διδακτορικό στη μουσικολογία από το UCLA, με ειδίκευση στο ηχόχρωμα, τη φαινομενολογία και την κριτική οργανολογία, γεγονός που υπογραμμίζει την ακαδημαϊκή της βάση στον πειραματικό ήχο.
- Η πρόσφατη residency της στο Cafe OTO του Λονδίνου, όπου παρουσίασε το άλμπουμ της “The Head As Form’d In The Crier’s Choir”, έλαβε διθυραμβικές κριτικές, επιβεβαιώνοντας την προσήλωσή της στον ψυχοακουστικό μινιμαλισμό.
Ανάλυση: Η Davachi, πέρα από τη μουσική της δημιουργία, έχει συμβάλει σημαντικά στη διατήρηση της μουσικής κληρονομιάς, εργαζόμενη για πάνω από μία δεκαετία στο Εθνικό Κέντρο Μουσικής του Καναδά, όπου ήταν υπεύθυνη για την ανάπτυξη της συλλογής ακουστικών και ηλεκτρονικών πληκτροφόρων οργάνων. Αυτή η εμπειρία της παρέχει μια βαθιά τεχνική και ιστορική γνώση που ενσωματώνεται στο έργο της, καθιστώντας την προσέγγισή της πολυεπίπεδη.
Η Ψηφιακή Εξερεύνηση της Kara-Lis Coverdale
Η Kara-Lis Coverdale, επίσης Καναδή καλλιτέχνις, κινείται με την ίδια άνεση μεταξύ ακουστικού και ηλεκτρονικού ήχου, αλλά με μια ιδιαίτερη έμφαση στην εμβύθιση και την ψηφιακή εξερεύνηση. Το έργο της επαινείται για την ικανότητά του να ξεπερνά τα μουσικά είδη, με τον Guardian να την χαρακτηρίζει ως “μία από τις πιο συναρπαστικές συνθέτριες στη Β. Αμερική” για τον δίσκο της “From where you came”.
- Το πρόσφατο άλμπουμ της, “A series of actions in a sphere of forever”, περιλαμβάνει εννέα σόλο έργα για πιάνο, τα οποία περιγράφει ως “νυχτερινές, γραμμένες σε βαθιά περισυλλογή το χειμώνα”, προσφέροντας μια προσωπική διάσταση στον ήχο της.
- Η Coverdale έχει συνεργαστεί με πλήθος καλλιτεχνών, συμπεριλαμβανομένων των Actress και Bill Ham, ενώ έχει εμφανιστεί σε σημαντικές διοργανώσεις και χώρους όπως τα Barbican, Théâtre du Châtelet και Elbphilharmonie.
- Είναι γνωστή για τις αρχιτεκτονικά μελετημένες ηχογραφήσεις της, οι οποίες εξερευνούν τη μικροτονικότητα μέσα από μια modal ευαισθησία, σε αντίθεση με τις δυναμικές και απρόβλεπτες ζωντανές της εμφανίσεις.
- Η πρώιμη επαφή της με τη μουσική ως “παιδί θαύμα” στο πιάνο και η θητεία της ως οργανίστρια και μουσική διευθύντρια σε εκκλησίες από την ηλικία των 13 ετών, της προσέφεραν μια στέρεη βάση στην κλασική και εκκλησιαστική μουσική, που διαπλέκεται με τις σύγχρονες ηλεκτρονικές της δημιουργίες.
Ανάλυση: Η Coverdale διευρύνει τις εφαρμογές της μουσικής πέρα από τις παραδοσιακές συναυλιακές σκηνές, δημιουργώντας πρωτότυπη μουσική για ψυχεδελικές θεραπείες και έργα για βύθιση διαρκείας σε αρχιτεκτονικούς χώρους όπως οι σάουνες. Αυτή η διεπιστημονική προσέγγιση αναδεικνύει την ικανότητά της να χρησιμοποιεί τον ήχο ως μέσο θεραπείας, διαλογισμού και ατμοσφαιρικής εμπειρίας, προσδίδοντας στο έργο της μια σπάνια λειτουργικότητα.
Το Opening Act: Bethnal Greener
Τη βραδιά θα ανοίξει ο Bethnal Greener, το μουσικό όχημα του Κωστή Κηλύμη, ενός ηχητικού καλλιτέχνη και παραγωγού με αξιοσημείωτη πορεία στον χώρο του noise και του ηλεκτρο-ακουστικού ήχου. Ο Κηλύμης χρησιμοποιεί απογυμνωμένα ηλεκτρονικά, φωνή και μπάσο για να δημιουργήσει ελλειπτικές αφηγήσεις που κινούνται μεταξύ ατμοσφαιρικών ηχοτοπίων και τραγουδιών.
- Ο νέος του δίσκος, “Πεδίο”, αναμένεται να κυκλοφορήσει στις 3 Οκτωβρίου.
- Για τη συγκεκριμένη συναυλία, ο Bethnal Greener ετοιμάζει ένα νέο σετ με τη συμμετοχή της Σοφίας Ζαφειρίου στο βιολί, προσθέτοντας μια νέα διάσταση στον ήχο του.
- Έχει εμφανιστεί σε διάφορους χώρους, όπως το Café OTO (Λονδίνο) και η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Αθήνα), καθώς και σε φεστιβάλ διεθνούς εμβέλειας.
Η Σοφία Ζαφειρίου, μουσικός και καλλιτέχνις του ήχου, επικεντρώνει την έρευνά της στην υπέρβαση μη δυτικών ρυθμών μέσω ηλεκτρονικών και ακουστικών οργάνων, θορύβου και αυτοσχεδιασμού. Η συμμετοχή της στην Διαπολιτισμική Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής υπογραμμίζει την προσήλωσή της στην αρμονική συνύπαρξη διαφορετικών μουσικών παραδόσεων.
Πληροφορίες Εκδήλωσης
Η συναυλία, που διοργανώνεται από την Porosi, αρχίζει στις 21:00, με την προσέλευση να ξεκινά στις 20:30. Για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορείτε να επισκεφθείτε τη διεύθυνση porosi.org.