Μια αξέχαστη βραδιά γεμάτη μουσική, με τον Νικολάι Λουγκάνσκυ να μαγεύει το κοινό και την ΚΟΑ να αποδίδει Στραβίνσκυ και Μέντελσον.
Μπετόβεν και Λουγκάνσκυ: Ένα μουσικό γεγονός
Στην κατάμεστη “Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης” του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, φιλοξένησε τον εξαιρετικό πιανίστα Νικολάι Λουγκάνσκυ. Ο Λουγκάνσκυ, γνωστός για τις ερμηνείες του στα κοντσέρτα του Ραχμάνινοφ, αυτή τη φορά ερμήνευσε το 4ο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μπετόβεν.
Η ερμηνεία του Λουγκάνσκυ ήταν μια αποκάλυψη. Από τις πρώτες νότες, ο αριστοκρατικός του ήχος και η κρυστάλλινη άρθρωση καθήλωσαν το κοινό. Οι εύροι ταχύτητες, οι λεπτές διακυμάνσεις δυναμικής και η απόλυτη ρυθμική ακρίβεια ανέδειξαν μια υποδειγματική εκτέλεση, φωτίζοντας τη στοχαστική και λυρική διάσταση του έργου.
Ο διάλογος του πιάνου με την ορχήστρα ήταν άψογος, με εξαιρετικές ισορροπίες και αρμονική συνύπαρξη. Ξεχώρισαν οι παρεμβάσεις του φλαουτίστα Νίκου Νικόπουλου και η σταθερότητα του διδύμου κόρνων, Σαλβάνου και Γούναρη. Σε ένδειξη ευγνωμοσύνης, ο Λουγκάνσκυ χάρισε στο κοινό δύο encore: ένα “Τραγούδι χωρίς λόγια” του Μέντελσον και ένα πρελούδιο του Ραχμάνινοφ.
Η “Ιεροτελεστία της Άνοιξης” του Στραβίνσκυ: Ένα τολμηρό ξεκίνημα
Η συναυλία ξεκίνησε με την “Ιεροτελεστία της Άνοιξης” του Στραβίνσκυ, ένα έργο-ορόσημο που σηματοδότησε τη γέννηση της σύγχρονης μουσικής. Παρά την πολυπλοκότητα του έργου, η ΚΟΑ παρουσίασε την πιο ολοκληρωμένη εκτέλεση της μέχρι σήμερα. Η ακριβής διεύθυνση του Καρυτινού ανέδειξε την περίτεχνη μουσική δομή, με τους σολίστ πνευστών να διακρίνονται, ιδιαίτερα το φαγκότο του Λιοδάκη. Στο δεύτερο μέρος, “Η θυσία”, η ένταση αυξήθηκε, με τον Δημήτρη Δεσύλλα στα τύμπανα να προσφέρει μια καθοριστική παρουσία.
Κωνσταντίνος Τερζάκης στον Πειραιά: Ένας ανερχόμενος μαέστρος
Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, η ΚΟΑ, υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Τερζάκη, παρουσίασε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μια συναυλία με τίτλο “Το κλασικό συναντά το μοντέρνο”. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονταν το “Cantus στη μνήμη του Μπέντζαμιν Μπρίττεν” του Άρβο Παιρτ, το “Ντιβερτιμέντο για ορχήστρα εγχόρδων και τρομπέτα” του Μπάμπη Κανά, και η 3η Συμφωνία (“Σκωτική”) του Μέντελσον. Ξεχώρισε η ερμηνεία του Δημήτρη Γκόγκα στην τρομπέτα.
Η ερμηνεία της “Σκωτικής” Συμφωνίας ανέδειξε τις ικανότητες του Τερζάκη, με έμφαση στο ρυθμικό στοιχείο και δραματικό βάρος. Παρά κάποιες μικρές ατέλειες, η εκτέλεση βρήκε τις ισορροπίες της, με τον ήχο του μεσαίου ορχηστρικού κλιμακίου να είναι διαυγής και τις συνεισφορές των ξύλινων πνευστών να ξεχωρίζουν.
Παρά τις εξαιρετικές ερμηνείες, οι άδειες θέσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κατέδειξαν την αδιαφορία του κοινού για την κλασική μουσική.
Νικολάι Λουγκάνσκυ ερμηνεύει Μπετόβεν με την ΚΟΑ, υπό τον Λουκά Καρυτινό. (“Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης” Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 11/4) © Μαργαρίτα Νικητάκη