Η ελληνική τέχνη πενθεί την απώλεια μιας εμβληματικής μορφής, της Κατερίνας Γιουλάκη, που με το αστείρευτο ταλέντο και την ιδιαίτερη αύρα της άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, χαρίζοντάς μας αξέχαστες στιγμές γέλιου και συγκίνησης.
Κατερίνα Γιουλάκη: Το χρονικό μιας λαμπρής διαδρομής στην ελληνική τέχνη
Η είδηση του θανάτου της Κατερίνας Γιουλάκη, αποτέλεσε έναν αναπόφευκτο «επίλογο» σε μια ζωή αφιερωμένη στην τέχνη, αλλά παράλληλα, την αφετηρία για μια αναδρομή στη λαμπρή της πορεία. Γεννημένη στην Αθήνα το 1938, με το πραγματικό όνομα Αικατερίνη Γιουβαρλάκη, η Γιουλάκη χάραξε τη δική της ξεχωριστή πορεία στον χώρο της υποκριτικής, αποτελώντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα καλλιτέχνη που αφοσιώθηκε στο έργο του με σεμνότητα και συνέπεια.
Η θεατρική της παιδεία αποκτήθηκε στη φημισμένη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ένα φυτώριο ταλέντων που διαμόρφωσε πλειάδα κορυφαίων ηθοποιών. Η πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση το 1959, στην παράσταση Η κυρία του κυρίου, πλάι στον σπουδαίο Δημήτρη Ηλιόπουλο, έδειξε από νωρίς το εύρος των δυνατοτήτων της και προοιώνισε μια πορεία γεμάτη επιτυχίες.
Από τη θεατρική σκηνή στην τηλεοπτική οθόνη: Η πολυσχιδής προσφορά της Γιουλάκη
Η Κατερίνα Γιουλάκη υπήρξε μια ηθοποιός με πραγματικά πολυσχιδή καριέρα. Από τις θεατρικές σανίδες, όπου διακρίθηκε σε πλήθος παραστάσεων, μέχρι τον ελληνικό κινηματογράφο και την τηλεόραση, η παρουσία της ήταν πάντα καθοριστική. Αν και το ταλέντο της επέτρεπε να υποδυθεί ποικίλους ρόλους, ήταν στους κωμικούς χαρακτήρες που αναδείχθηκε η ιδιαίτερη φινέτσα και το σπάνιο χιούμορ της.
Ο ρόλος της ως «κυρία Σοφιανού» στη λατρεμένη τηλεοπτική σειρά Το Ρετιρέ (1990–1992), σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη, αποτελεί ορόσημο στην ελληνική τηλεόραση και αναμφίβολα, την τηλεοπτική της σφραγίδα. Η σειρά, που προβλήθηκε από την ΕΡΤ και αργότερα από τον ΑΝΤ1, καθόρισε μια ολόκληρη εποχή και έκανε την «κυρία Σοφιανού» σύμβολο της καθημερινότητας και των ανησυχιών της μέσης αστικής οικογένειας της εποχής. Είναι χαρακτηριστικό ότι, παρά την πάροδο των ετών, το Ρετιρέ συνεχίζει να προβάλλεται σε επανάληψη, διατηρώντας ακέραια τη δημοφιλία του και φέρνοντας νέες γενιές σε επαφή με το μοναδικό ταλέντο της Γιουλάκη.
Η αναγνώριση ενός έργου ζωής και το ήθος της διακριτικότητας
Η καλλιτεχνική προσφορά της Κατερίνας Γιουλάκη τιμήθηκε επισήμως το 1996, όταν η Εταιρία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων της απένειμε βραβείο για το σύνολο του έργου της. Αυτή η διάκριση επισφράγισε μια πορεία γεμάτη δημιουργία και συνέπεια. Παρά τη φήμη και την αγάπη του κοινού, η Γιουλάκη παρέμεινε πάντα διακριτική, αποφεύγοντας το φως της δημοσιότητας, χαρακτηριστικό που αναδεικνύει το ήθος και τον σεβασμό της προς την τέχνη της. Μια από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις της ήταν το 2018, σε εκδήλωση για την απονομή του Βραβείου Χορν, γεγονός που υπογραμμίζει τον άρρηκτο δεσμό της με τον χώρο του θεάτρου μέχρι τα τελευταία της χρόνια.
Το «Ρετιρέ» και η αιώνια σφραγίδα της «κυρίας Σοφιανού»
Η ίδια η Κατερίνα Γιουλάκη είχε αναγνωρίσει τον καθοριστικό ρόλο της σειράς Το Ρετιρέ στην καριέρα της, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Το Ρετιρέ ήταν η κορυφαία στιγμή της καριέρας μου». Η «κυρία Σοφιανού» δεν ήταν απλά ένας ρόλος, αλλά μια προέκταση της ίδιας της ηθοποιού, μια μορφή που μπήκε σε κάθε ελληνικό σπίτι, αφήνοντας πίσω της χαμόγελα και ατάκες που έγιναν κλασικές. Η χημεία της με τους συμπρωταγωνιστές της, και ιδιαίτερα με τον «κύριο Χρήστο» (Παύλο Ευαγγελόπουλο) και την «Ειρήνη» (Τζόυς Ευείδη), συνέβαλε τα μέγιστα στην επιτυχία και τη διαχρονικότητα της σειράς.
Το σεμνό αντίο και η κληρονομιά
Σε πλήρη αρμονία με την επιθυμία της για διακριτικότητα, η οικογένεια της Κατερίνας Γιουλάκη επέλεξε μια κηδεία σε στενό, οικογενειακό κύκλο στη Ριτσώνα, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Αυτή η επιλογή τιμά το ήθος και τη σεμνότητα που χαρακτήριζαν την ηθοποιό καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της.
Η συγκίνηση και ο σεβασμός των συναδέλφων της ήταν έκδηλα. Συμπρωταγωνιστές της από το Ρετιρέ, όπως η Τζόυς Ευείδη (Ειρήνη), η Νεφέλη Ορφανού (Αμαλία), ο Τάσος Κωστής (Φοίβος), η Έλντα Πανοπούλου (Χαρούλα) και ο Μάκης Δελαπόρτας (Άλκης), εξέφρασαν δημόσια τον αποχαιρετισμό τους μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις δηλώσεις τους, αποδεικνύοντας τις ισχυρές φιλικές και επαγγελματικές σχέσεις που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.
Η Κατερίνα Γιουλάκη αφήνει πίσω της όχι μόνο μια πλούσια καλλιτεχνική παρακαταθήκη αλλά και μια διαχρονική κωμική κληρονομιά. Η ικανότητά της να συνδυάζει το χιούμορ με την ανθρωπιά, η αυθεντικότητα και η μοναδική της ερμηνευτική προσέγγιση σε κάθε ρόλο, διαμόρφωσαν το πρόσωπο της ελληνικής επιθεώρησης και τηλεοπτικής ψυχαγωγίας. Η ποικιλόμορφη παρουσία της στον πολιτιστικό χώρο αποτελεί πηγή έμπνευσης για τις νέες γενιές ηθοποιών, ενώ το έργο της θα συνεχίσει να ψυχαγωγεί και να συγκινεί το κοινό για πολλά χρόνια, διατηρώντας ζωντανή τη μνήμη της μεγάλης κυρίας της ελληνικής τέχνης.