Μια απρόβλεπτη δημόσια συζήτηση πυροδότησε η εμφάνιση της Ρίας Ελληνίδου στα πρόσφατα MAD VMA 2025, όπου βρέθηκε στη σκηνή πλάι στην Ελένη Φουρέιρα για την ερμηνεία του εμβληματικού «Άναψε το τσιγάρο». Η συνεργασία, αντί να γεφυρώσει μουσικά είδη, φαίνεται να άνοιξε έναν κύκλο αντιδράσεων και σχολίων, ειδικά μετά τις δηλώσεις της Ελληνίδου.
Η «Αποκλειστική» τοποθέτηση της Ρίας Ελληνίδου και η Αποσαφήνιση του Ρόλου της
Η Ρία Ελληνίδου, μία φωνή που έχει συνδεθεί τα τελευταία χρόνια με το παραδοσιακό και λαϊκό ρεπερτόριο, βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής, αμέσως μετά την εμφάνισή της στο κορυφαίο μουσικό γεγονός της χρονιάς. Μιλώντας στην κάμερα της εκπομπής «Breakfast@Star», έσπευσε να διευκρινίσει τη θέση της σχετικά με τη διασκευασμένη εκδοχή του τραγουδιού «Άναψε το τσιγάρο».
Η τραγουδίστρια τόνισε με εμφανή διάθεση αυτοπροστασίας: «Ξεκίνησα με την πρώτη version και μετά μπήκε η διασκευή. Η Ελένη Φουρέιρα, ως pop τραγουδίστρια, την έφερε πάνω της. Ποιο είναι το πρόβλημα;». Αυτή η τοποθέτηση υποδηλώνει μια σαφή προσπάθεια διαφοροποίησης από τη σύγχρονη, πιο «τολμηρή» διασκευή του τραγουδιού, η οποία άλλωστε έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις στο παρελθόν λόγω της αλλαγής των στίχων και της προσθήκης αμφιλεγόμενων λέξεων, όπως η λέξη «μαλ@κα».
Κριτική Ανάλυση των Δηλώσεων: Η Οπτική των Πρωινών Εκπομπών και η «Καλλιτεχνική Ευθύνη»
Οι δηλώσεις της Ελληνίδου δεν άφησαν ασυγκίνητους τους παρουσιαστές και τους δημοσιογράφους των πρωινών τηλεοπτικών εκπομπών. Στην εκπομπή «Breakfast@Star», τα σχόλια ήταν ιδιαίτερα αιχμηρά, με την Ελένη Χατζίδου, η οποία έχει επίσης διαγράψει μια σημαντική πορεία στον χώρο της μουσικής, να σημειώνει χαρακτηριστικά:
- «Μου έκανε εντύπωση η στάση της Ρίας απέναντι στον δημοσιογράφο, τον οποίον μάλιστα χαρακτήρισε αδιάβαστο – κάτι που δεν ισχύει για τον Ηλία.» Η αναφορά αυτή υπογραμμίζει την αίσθηση ότι η Ελληνίδου επέδειξε μια αδικαιολόγητη αυστηρότητα απέναντι σε επαγγελματία δημοσιογράφο, υπονομεύοντας την αξιοπιστία της ίδιας της συνέντευξης.
- «Διαχώρισε τη θέση της τόσο έντονα, λες και η ευθύνη της αλλαγής στους στίχους αφορά μόνο όσους έκαναν τη διασκευή και την Ελένη, που την ερμήνευσε.» Εδώ, η Χατζίδου θίγει ένα κεντρικό ζήτημα: αυτό της συλλογικής καλλιτεχνικής ευθύνης. Όταν δύο καλλιτέχνες συμπράττουν σε ένα ντουέτο, θεωρητικά μοιράζονται την ευθύνη για το τελικό προϊόν, ανεξαρτήτως του ποιος «έφερε» την αρχική ιδέα ή την εκτέλεση ενός μέρους.
Ο δημοσιογράφος Ετεοκλής Παύλου, με τη σειρά του, δεν δίστασε να χαρακτηρίσει τη συμπεριφορά της Ελληνίδου ως «μια κακή συμπεριφορά και δεν ήταν καθόλου ευγενικό από μέρους της», θέτοντας εν αμφιβόλω την επαγγελματική της στάση απέναντι στα Μέσα.
Η Χατζίδου επανήλθε, διευκρινίζοντας περαιτέρω την ανάλυσή της:
- «Η Ρία διαχώρισε τόσο πολύ τον εαυτό της, σαν να λέει ‘Δεν φταίω εγώ αν το τραγούδι περιέχει βρισιά’. Είναι σαν να σε παίρνει η μπάλα, θέλεις δεν θέλεις, αν έχεις εμπλακεί στο τραγούδι.» Αυτό το σχόλιο αναδεικνύει την ηθική διάσταση της καλλιτεχνικής συμμετοχής. Όταν ένας καλλιτέχνης επιλέγει να συμμετάσχει σε ένα project, θεωρείται ότι αποδέχεται το σύνολο του περιεχομένου και των μηνυμάτων που αυτό εκπέμπει. Η προσπάθεια αποστασιοποίησης εκ των υστέρων μπορεί να εκληφθεί ως έλλειψη συνέπειας ή ακόμα και ως προσπάθεια αποφυγής της κριτικής.
Επιστέγασμα: Το Ντουέτο των MAD VMA 2025 – Πέρα από τη Μουσική Συνύπαρξη
Η εμφάνιση της Ρίας Ελληνίδου και της Ελένης Φουρέιρα στα MAD VMA 2025, ένα γεγονός που από μόνο του εγγυάται μεγάλη δημοσιότητα, μετατράπηκε σε αφορμή για μια ευρύτερη συζήτηση γύρω από τις διασκευές, την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης και τα όρια της καλλιτεχνικής ευθύνης. Η περίπτωση αυτή αναδεικνύει τη λεπτή ισορροπία που πρέπει να διατηρούν οι καλλιτέχνες μεταξύ της δημιουργικής τόλμης και του σεβασμού προς το κοινό, ειδικά όταν συνεργάζονται και συνυπάρχουν διαφορετικά μουσικά ήθη και στυλ. Η σημασία της σαφήνειας στην επικοινωνία με το κοινό, αλλά και της αμοιβαίας κατανόησης και σεβασμού εντός των καλλιτεχνικών σχημάτων, αποδεικνύεται για άλλη μια φορά καθοριστική.