Η παρέμβαση του Στέλιου Ρόκκου σε ένα καίριο ζήτημα, αναδεικνύει την ένταση της δημόσιας συζήτησης και τον τρόπο που οι καλλιτέχνες επιλέγουν να τοποθετηθούν, συχνά με σαφήνεια και εκφραστική δύναμη.
Η αφορμή: Ένα σύνθημα στην εγκαταλελειμμένη σχολική αυλή
Ο δημοφιλής καλλιτέχνης, Στέλιος Ρόκκος, γνωστός για την ευαισθησία και την άμεση εκφραστικότητά του, τάχθηκε δημόσια υπέρ του συνθήματος «Free Palestine», το οποίο βρέθηκε γραμμένο σε τοίχο του δημοτικού σχολείου στο χωριό του στη Λήμνο. Η ανάρτησή του στο Facebook, που έγινε viral, πυροδότησε έντονο διάλογο, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές προσεγγίσεις σε ένα παγκόσμιας εμβέλειας ζήτημα.
Η θλίψη για το κλειστό σχολείο και η «περηφάνια» για το μήνυμα
Ο τραγουδιστής μοιράστηκε με τους διαδικτυακούς του φίλους τον προσωπικό του δεσμό με το συγκεκριμένο κτίριο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το σχολείο που κάποτε φιλοξενούσε τα παιδικά του χρόνια, παραμένει κλειστό εδώ και χρόνια λόγω της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού στην επαρχία. Αυτή η εικόνα, ένα σύμβολο της δημογραφικής συρρίκνωσης, του προκαλούσε μέχρι πρότινος θλίψη. Ωστόσο, η ύπαρξη του συνθήματος στον τοίχο του, του προσέδωσε, όπως είπε, ένα αίσθημα «περηφάνιας».
Η αντίδραση στα «καλάμια και παλούκια»: Βανδαλισμός vs. Αντίσταση
Η κίνηση αυτή, αν και συμβολική, προκάλεσε αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, με κάποιους κατοίκους να τη χαρακτηρίζουν «βανδαλισμό» και να ζητούν την άμεση διαγραφή της. Ο Στέλιος Ρόκκος, απαντώντας σε αυτούς τους χαρακτηρισμούς, δεν δίστασε να εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά του, χρησιμοποιώντας σκληρές εκφράσεις. Συγκεκριμένα, τόνισε: «Όμως κάποια απ’ το χωριό έγραψε στα social ότι είναι βανδαλισμός και χρησιμοποίησε κι εμάς τους κατοίκους του χωριού ότι δήθεν είμαστε κι εμείς εξαγριωμένοι και συμφωνούμε μαζί της (και καλά)!! Καλάμια και παλούκια!!! Εγώ προσωπικά εξαγριωμένος είμαι κάθε φορά που τη βλέπω μπροστά μου!».
Και συνέχισε, κάνοντας σαφή διάκριση μεταξύ της έννοιας του βανδαλισμού και της αντίστασης: «Εξαγριωμένος είμαι με αυτό που γίνεται στην Παλαιστίνη, με αυτή τη γενοκτονία. Αυτό είναι βανδαλισμός, το άλλο είναι αντίσταση, αλλά πού να καταλάβει ένα φασιστάκι τι σημαίνει αντίσταση!!! Ήρεμα το λέω!!!!». Η δήλωση αυτή υπογραμμίζει μία ευρύτερη συζήτηση περί ελευθερίας της έκφρασης και πολιτικής τοποθέτησης σε περιόδους κρίσης.
Η σημασία της παρέμβασης: Από το τοπικό στο παγκόσμιο
Η τοποθέτηση του Στέλιου Ρόκκου, αν και ξεκίνησε από ένα τοπικό επεισόδιο στη Λήμνο, απέκτησε ευρύτερη απήχηση, καθώς θίγει ένα ζήτημα διεθνούς ενδιαφέροντος. Η χρήση των social media ως πλατφόρμας για την έκφραση πολιτικών και κοινωνικών απόψεων από δημόσια πρόσωπα, αναδεικνύει τη δύναμη της προσωπικής τοποθέτησης στην διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Η λέξη «γενοκτονία» που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης, είναι ιδιαίτερα βαριά και αντικατοπτρίζει μία συγκεκριμένη οπτική γωνία για την κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας, η οποία έχει προκαλέσει παγκόσμια καταδίκη και ανησυχία για τις ανθρωπιστικές επιπτώσεις της σύγκρουσης.
Η συζήτηση που πυροδοτήθηκε, αναδεικνύει:
- Την πολυπλοκότητα των γεωπολιτικών ζητημάτων και τον τρόπο που αυτά φτάνουν στην καθημερινότητα των πολιτών.
- Τον ρόλο των καλλιτεχνών ως φορέων κοινωνικής ευαισθησίας και πολιτικής έκφρασης.
- Την ένταση του διαλόγου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι απόψεις συχνά εκφράζονται με πάθος και χωρίς διαμεσολάβηση.
Η τοποθέτηση του Στέλιου Ρόκκου εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αντιδράσεων από καλλιτέχνες και πνευματικούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι εκφράζουν την αλληλεγγύη τους στον παλαιστινιακό λαό και καταδικάζουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην περιοχή.