Ένα τροχαίο ατύχημα με πρωταγωνιστή τον ηθοποιό Βασίλη Μπισμπίκη, που συνέβη τα ξημερώματα του Σαββάτου 27 Σεπτεμβρίου, έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων και διχάζει την κοινή γνώμη, φέρνοντας στο προσκήνιο την ποιότητα της δημοσιογραφίας και την ιεράρχηση των ειδήσεων. Η αρχική είδηση για την πρόκληση υλικών ζημιών με εγκατάλειψη, εξελίχθηκε σε αφορμή για ένα ευρύτερο διάλογο σχετικά με το τι θεωρείται «είδηση» και πώς αυτή προβάλλεται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Το Περιστατικό: Τροχαίο με Υλικές Ζημιές και Εγκατάλειψη
Σύμφωνα με τις αναφορές, ο ηθοποιός Βασίλης Μπισμπίκης ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου, 27 Σεπτεμβρίου. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες συνέβη το περιστατικό παραμένουν αδιευκρίνιστες. Ο οδηγός, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχασε τον έλεγχο του αγροτικού οχήματος που οδηγούσε, με αποτέλεσμα να προσκρούσει σε τρία σταθμευμένα Ι.Χ. αυτοκίνητα και σε μια μαντρότοιχο. Αξίζει να σημειωθεί ότι, μετά το συμβάν, ο οδηγός αποχώρησε από το σημείο του ατυχήματος.
Η Αντίδραση της Ελένης Ράντου και η Κριτική στα ΜΜΕ
Η έκταση που έλαβε το τροχαίο στα μέσα ενημέρωσης προκάλεσε την έντονη δυσαρέσκεια της ηθοποιού Ελένης Ράντου. Μέσω ανάρτησής της στο Facebook, η κα Ράντου εξέφρασε την αγανάκτησή της για την εστίαση στην υπόθεση του συναδέλφου της, τη στιγμή που, κατά την άποψή της, υπήρχαν πολύ πιο σοβαρά και ουσιαστικά θέματα που χρήζουν προβολής.
Συγκεκριμένα, η Ελένη Ράντου αναφέρθηκε στην υπόθεση του Πάνου Ρούτσι, ενός ανθρώπου που, σύμφωνα με την ίδια, «προσφέρει τη ζωή του με αντάλλαγμα μια αληθινή πληροφορία για το παιδί του» στο Σύνταγμα. Η ηθοποιός υπογράμμισε την αντίθεση μεταξύ των «πραγματικά σκληρών γεγονότων» και της εστίασης των μέσων σε όσα «διασκεδάζουν τον κόσμο».
Αναλυτικά η ανάρτησή της: «Ένας άνθρωπος μες τη μέση του Συντάγματος, όχι πολύ μακριά, προσφέρει τη ζωή του με αντάλλαγμα μια αληθινή πληροφορία για το παιδί του, κι όλα τα μέσα ασχολούνται με τις υλικές βλάβες ενός τροχαίου. Εντάξει, καταλαβαίνω… Όταν τα γεγονότα είναι πραγματικά σκληρά, πάντα αλληθωρίζουμε. Κοιτάμε αυτά που μας διασκεδάζουν κιόλας. Αλλά αν ξαναπέσω σε άλλη δημοσίευση για το τροχαίο θα τα κλείσω όλα. Σιχάθηκα την ενημέρωσή μας… Με κάνει να ντρέπομαι. Δεν είμαστε έτσι, έτσι μας θεωρούν.»
Ανάλυση: Η Διαμάχη για την Ατζέντα των Μέσων Ενημέρωσης
Η κριτική της Ελένης Ράντου αναδεικνύει ένα ζήτημα που απασχολεί συχνά τη δημόσια συζήτηση: τον ρόλο των μέσων ενημέρωσης στην ιεράρχηση και προβολή των ειδήσεων. Πρόκειται για μια διαρκή διαμάχη μεταξύ της παροχής ουσιαστικής ενημέρωσης και της επιδίωξης ακροαματικότητας ή αναγνωσιμότητας μέσω θεμάτων που δημιουργούν ενδιαφέρον, ακόμη κι αν η βαρύτητά τους είναι μικρότερη.
- Εστιάζοντας στο «θέαμα»: Η υπόθεση Μπισμπίκη, ως θέμα που αφορά αναγνωρίσιμο πρόσωπο, παρέχει αβίαστα υλικό για «κλικ» και τηλεθέαση, εκμεταλλευόμενη το ενδιαφέρον του κοινού για τη ζωή των διασημοτήτων.
- Αγνοώντας το «ουσιώδες»: Η αναφορά στον Πάνο Ρούτσι αφορά ένα δράμα με βαθύτερες κοινωνικές προεκτάσεις, αλλά πιθανώς να μην έχει την ίδια άμεση εμπορική απήχηση, παρόλο που η ηθική του αξία είναι ανυπολόγιστη. Αυτό εγείρει ερωτήματα για την κοινωνική ευθύνη της δημοσιογραφίας.
- Ο ρόλος της «ενημέρωσης» vs «διασκέδασης»: Η κριτική της Ράντου υποδηλώνει ότι ένα μεγάλο κομμάτι της «ενημέρωσης» έχει μετατραπεί σε «διασκέδαση», θολώνοντας τα όρια και αποπροσανατολίζοντας το κοινό από τα πραγματικά σημαντικά ζητήματα.
Στην εκτίμηση του συντάκτη: Το φαινόμενο αυτό δεν είναι νέο. Η τάση για «κιτρινισμό» και sensationalism έχει μακρά ιστορία στη δημοσιογραφία, αλλά στην εποχή της υπερπληροφόρησης και των social media, εντείνεται. Εκεί που κάποτε υπήρχε ένας φίλτρο στον Τύπο, σήμερα ο καθένας μπορεί να γίνει «δημοσιογράφος» και να δημιουργήσει ψευδείς εντυπώσεις, καθιστώντας την κριτική σκέψη του δέκτη πιο κρίσιμη από ποτέ.