Η αποχώρηση του Βαγγέλη Σερίφη από την εκπομπή «Κοινωνία Άνω Κάτω» του Open, λίγο πριν την πρεμιέρα της, φέρνει στο προσκήνιο ένα ευρύτερο ζήτημα που απασχολεί συχνά τα τηλεοπτικά πάνελ: τη διαχείριση των πολιτικών και ιδεολογικών διαφορών μεταξύ των συνεργατών. Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει τις προκλήσεις της συνύπαρξης σε ένα δυναμικό δημοσιογραφικό περιβάλλον, όπου η προσωπική ακεραιότητα και η δημοσιογραφική δεοντολογία τίθενται συχνά υπό δοκιμασία.
Η Αποχώρηση και οι Λόγοι της
Ο γνωστός μουσικός Βαγγέλης Σερίφης, σε πρόσφατη συνέντευξή του στην εκπομπή “Buongiorno” την Πέμπτη 2 Οκτωβρίου, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να αποχωρήσει από την εκπομπή «Κοινωνία Άνω Κάτω», η οποία έκανε πρεμιέρα την Τετάρτη 1 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο:
- Η αρχική πρόταση αφορούσε ένα κόνσεπτ κοινωνικού σχολιασμού, το οποίο τον ενδιέφερε.
- Το «λάθος» του, όπως το χαρακτήρισε, ήταν ότι δεν αρνήθηκε αρχικά όταν πληροφορήθηκε τους συνεργάτες, παρότι υπήρχε ήδη πολιτικό χάσμα.
- Τόνισε την ανάγκη για ομαδικότητα σε μια πολιτική εκπομπή, κάτι που δεν ένιωθε ότι υπήρχε.
- Η απόφαση για αποχώρηση ήταν εσωτερική και βασίστηκε στην ανάγκη του να «κοιμάται ήσυχος το βράδυ», διατηρώντας την προσωπική του ακεραιότητα.
- Διευκρίνισε ότι δεν υπήρξε κάποιος καυγάς ή ένταση, αλλά γνωστοποίησε στην παραγωγή την αδυναμία του να συνεχίσει.
Πολιτικές Διαφορές και Κουλτούρα “Cancel”
Ο Σερίφης αναφέρθηκε επίσης στις διαφωνίες του με συγκεκριμένες τοποθετήσεις, παρότι δεν κατονομάζει ευθέως συγκεκριμένο συνεργάτη ως την αποκλειστική αιτία της αποχώρησής του. Υποστήριξε ότι οι «σκέψεις υπήρχαν από πριν» και η συγκεκριμένη αναφορά σε ομόλογο του (τον Ρούπο) δεν ήταν η αφορμή, αλλά ο καταλύτης για την οριστικοποίηση της απόφασης.
Ανάλυση: Η αναφορά στην «κουλτούρα του cancel» (cancel culture) αποτελεί ένα κεντρικό σημείο. Ο Σερίφης δήλωσε ότι διαφωνεί με αυτήν, αλλά παράλληλα εξέφρασε τη διαφωνία του με τις τοποθετήσεις συνεργάτες του (Μπογδάνος), υποδεικνύοντας ότι η διαφωνία αυτή ήταν αρκετά σοβαρή ώστε να μην μπορεί να συνυπάρξει στο ίδιο πάνελ. Αυτό αναδεικνύει ένα δίλημμα: πώς κάποιος διαχειρίζεται το κοινό πάνελ όταν οι βασικές του αξίες ή πολιτικές του αντιλήψεις συγκρούονται με αυτές των συναδέλφων του, ιδιαίτερα σε εκπομπές έντονου κοινωνικοπολιτικού σχολιασμού.
Το Τηλεοπτικό Τοπίο και η Σύνθεση των Πάνελ
Η σύνθεση των τηλεοπτικών πάνελ είναι ένα διαχρονικό θέμα συζήτησης στην Ελλάδα. Συχνά, επιδιώκεται μια πληθώρα απόψεων προκειμένου να διασφαλιστεί ο διάλογος και η ποικιλομορφία. Ωστόσο, όπως δείχνει η περίπτωση Σερίφη, η επίτευξη ισορροπίας είναι δύσκολη, ιδίως όταν οι ιδεολογικές αποκλίσεις είναι μεγάλες. Το Open, με την εκπομπή «Κοινωνία Άνω Κάτω», στόχευε σε έναν συνδυασμό προσωπικοτήτων με διαφορετικές οπτικές, συμπεριλαμβανομένων των Κωνσταντίνου Μπογδάνου, Κατερίνας Παπακωστοπούλου, Αναστάσιου Ντούγκα και Σταύρου Μπαλάσκα. Η προσπάθεια αυτή, ωστόσο, δεν κατέστη εφικτή στην περίπτωση του Βαγγέλη Σερίφη.
Συγκριτική Ανάλυση: Το περιστατικό αυτό δεν είναι μεμονωμένο. Στο παρελθόν, έχουν υπάρξει αντίστοιχες αποχωρήσεις ή αναδιατάξεις σε τηλεοπτικά πάνελ, συχνά λόγω «ασυμβατότητας χαρακτήρων» ή πολιτικών διαφορών. Αυτό υπογραμμίζει την ευθύνη των καναλιών να διασφαλίζουν όχι μόνο την ποικιλία των απόψεων, αλλά και ένα περιβάλλον όπου ο διάλογος είναι εποικοδομητικός και όχι ανταγωνιστικός σε τέτοιο βαθμό που να οδηγήσει σε αδιέξοδα. Η δημοσιογραφική δεοντολογία επιβάλλει την παρουσίαση πολλών πλευρών, αλλά η προσωπική ακεραιότητα των συντελεστών παραμένει κρίσιμος παράγοντας.
Η αποχώρηση του Βαγγέλη Σερίφη αποτελεί μια υπενθύμιση ότι πέρα από τους τηλεοπτικούς ρόλους, οι άνθρωποι πίσω από αυτούς έχουν προσωπικές πεποιθήσεις και όρια, η υπέρβαση των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε παρόμοιες αποφάσεις.