Οι Νεφέλη και Νίκη Μπραβάκη, δύο νέες ελπιδοφόρες φωνές από τη Βέροια, παρουσιάζουν το ντεμπούτο τους, ένα άλμπουμ γεμάτο αρμονίες και μια γλυκόπικρη διάθεση που αφήνει υποσχέσεις, αλλά και ερωτήματα για τη μελλοντική τους καλλιτεχνική πορεία.
Οι Πρώτες Εντυπώσεις και η «Δροσιά» των «Κομματιών Ανανά»
Το δισκογραφικό ντεμπούτο των αδελφών Νεφέλης και Νίκης Μπραβάκη, με τον εφευρετικό τίτλο «Κομματάκια Ανανά», καταφέρνει να αιχμαλωτίσει την προσοχή από την πρώτη ακρόαση. Η «Πεταλούδα», το εναρκτήριο κομμάτι, αποτελεί ιδανική εισαγωγή στις καλλικέλαδες διφωνίες, τριφωνίες και τετραφωνίες που κυριαρχούν στο άλμπουμ. Ο τίτλος και μόνο, με την αναφορά στον ανανά, προϊδεάζει για μια «δροσιστική» εμπειρία, ενώ το τραγούδι «Μη Φεύγεις» επιβεβαιώνει αυτή την αίσθηση. Η αρμονία των φωνών τους είναι αναμφίβολα το ισχυρότερο σημείο της κυκλοφορίας, προσδίδοντας έναν διακριτό χαρακτήρα από την αρχή.
Η Μουσική Καταγωγή και η Οικογενειακή Κληρονομιά
Οι Νεφέλη και Νίκη προέρχονται από τη Βέροια και φέρουν μια πλούσια μουσική κληρονομιά. Δεν είναι τυχαίοι «νεοφερμένοι» στον χώρο, καθώς οι γονείς τους έχουν αφήσει το δικό τους αποτύπωμα στα ελληνικά μουσικά πράγματα.
* Κώστας Μπραβάκης (Πατέρας): Υπήρξε κιθαρίστας στο συγκρότημα Νώε και μέλος της μπάντας του αείμνηστου Νίκου Παπάζογλου, συμμετέχοντας στο ιστορικό live στον Λυκαβηττό. Η σόλο δισκογραφία του, αν και μικρή, άφησε το στίγμα της.
* Εύα Ιεροπούλου (Μητέρα): Μια σημαντική, αν και ενδεχομένως αδικημένη, μορφή στο εγχώριο παιδικό τραγούδι. Το έργο της «Πράσινο Μούσκαρι-ο» (2001) αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της συνεισφοράς της.
* Φιλ Ιερόπουλος (Θείος): Γνωστός ως Filtig και μέλος των Φυτών για ένα διάστημα, ενισχύει ακόμη περισσότερο την καλλιτεχνική φλέβα της οικογένειας.
Αυτή η βιογραφική αναδρομή δεν είναι απλά μια παράθεση στοιχείων. Αντιθέτως, προσφέρει κλειδιά για την κατανόηση της καλλιτεχνικής ταυτότητας των δύο αδελφών. Η δεκαετής ενασχόλησή τους με τη διεύθυνση του Ωδείου Φίλιππος στη Βέροια, που ιδρύθηκε από τους γονείς τους, αποδεικνύει την οργανική τους σχέση με τη μουσική παιδεία. Η αναγνωρισιμότητα που απέκτησαν μέσω των Filippos Glee, της μουσικοθεατρικής ομάδας του Ωδείου, δείχνει την ικανότητά τους να επικοινωνούν με το κοινό μέσω σύγχρονων μέσων όπως το Instagram και το TikTok.
Η ειλικρινής αναφορά και τιμή στην οικογενειακή τους παράδοση είναι εμφανής. Το τραγούδι «Φουσκοχώρι» θυμίζει έντονα τη δουλειά της μητέρας τους στο παιδικό τραγούδι, ενώ η όμορφη διασκευή του «Αυγερινού» του πατέρα τους, ένα τραγούδι που πρωτοερμήνευσε η Καίτη Κουλλιά πριν από 20 χρόνια, αποτελεί ένα συγκινητικό φόρο τιμής.
Μουσική Λιτότητα, Νεανικότητα και Αυτονομία
Πέρα από τις οικογενειακές αναφορές, το άλμπουμ παρουσιάζει στοιχεία αυτονομίας και φρεσκάδας. Οι καλοσπουδαγμένες φωνητικές αρμονίες αναδεικνύονται μέσα από απλές, αλλά εύστοχες ενορχηστρώσεις, οι οποίες επιτρέπουν στις φωνές να λειτουργούν ως οι κύριες πηγές μελωδικότητας. Αυτή η συνειδητή μουσική λιτότητα, σε συνδυασμό με μια διακριτή αύρα νεανικότητας, τις διαφοροποιεί από άλλες σύγχρονες καλλιτέχνιδες, όπως οι Σκιαδαρέσες ή η Melentini, διατηρώντας ταυτόχρονα μια γλυκόπικρη διάθεση.
Ένα ιδιαίτερα ανακουφιστικό στοιχείο, σε αντίθεση με πολλές σύγχρονες τάσεις στο ελληνικό τραγούδι, είναι ότι οι Νεφέλη και Νίκη, παρά τις φωνητικές τους δυνατότητες, δεν «φωνασκούν» για να κερδίσουν την προσοχή. Προτιμούν να την διεκδικήσουν με τη φυσικότητα και την ομοιογένεια με την οποία πλέκονται οι φωνές τους, προσφέροντας μια αυθεντική και ανεπιτήδευτη ερμηνεία.
Προκλήσεις και Υποσχέσεις για το Μέλλον
Παρόλη τη «γευστική» ακρόαση των «Κομματιών Ανανά», η κριτική ανάλυση δεν πρέπει να παρασυρθεί σε μια «Χώρα των Λωτοφάγων», ξεχνώντας να εξετάσει την ευρύτερη επίδραση του άλμπουμ και την κατεύθυνση στην οποία οδηγούνται οι αδελφές Μπραβάκη με τα μουσικά τους εφόδια.
Η αλήθεια είναι ότι, παρά την ομορφιά των φωνών, τα τραγούδια του άλμπουμ, με εξαίρεση ίσως τον «Αυγερινό» και το «Μη Φεύγεις», δεν παραμένουν εύκολα στη μνήμη. Αντιθέτως, η ακρόαση αναδεικνύει περισσότερο τις μουσικές τους επιρροές, οι οποίες περιλαμβάνουν:
* Τη Φλέρυ Νταντωνάκη
* Τη Σαβίνα Γιαννάτου της εποχής της Λένας Πλάτωνος («Το Μωβ»)
* Την Αρλέτα
* Έμμεσα, ακόμα και τους Beatles της εποχής του Abbey Road.
Αυτό καταδεικνύει την ανάγκη για μεγαλύτερη εστίαση στην πρωτότυπη σύνθεση και τη δημιουργία ενός «ήχου» που θα είναι αμιγώς δικός τους και θα τους διαφοροποιεί περαιτέρω. Ενώ οι υποσχέσεις που δίνουν οι Νεφέλη και Νίκη είναι αναμφίβολα πολλές, το μεγάλο στοίχημα για το μέλλον είναι πώς αυτό το όμορφο και ταλαντούχο σημείο εκκίνησης θα εξελιχθεί σε κάτι πραγματικά σημαντικό και διαχρονικό.
***
**Ετικέτα:** Filippos Glee (Μάιος 2025)
**Διάρκεια:** 23’46”
*κυκλοφορεί μόνο σε ψηφιακή μορφή*
***
**Θα είναι ο δίσκος της χρονιάς;** ΝΑΙ/**ΟΧΙ**
**Θα είναι στη φετινή μας δεκάδα;** ΝΑΙ/**ΟΧΙ**
**Θα τον θυμόμαστε του χρόνου;** **ΝΑΙ**/ΟΧΙ
**Θα τον θυμόμαστε αύριο;** **ΝΑΙ**/ΟΧΙ