Το συναυλιακό καλοκαίρι του 2025 στην Αθήνα αναδείχθηκε σε ένα ανεπανάληπτο φαινόμενο, καθώς η πόλη μπήκε δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη των μεγάλων μουσικών περιοδειών, προσφέροντας στους φίλους της μουσικής μια σειρά από αξέχαστες εμπειρίες.
Η Αθήνα στο επίκεντρο της παγκόσμιας σκηνής
Φέτος, η ελληνική πρωτεύουσα υποδέχθηκε πλήθος κορυφαίων ξένων σχημάτων και καλλιτεχνών, οι οποίοι, προς μεγάλη έκπληξη και χαρά του ελληνικού κοινού, επέλεξαν να εντάξουν την Αθήνα στα tour τους. Ονόματα όπως οι Kneecap, Turnstile, Fontaines D.C., Green Day, Kylie Minogue και Avenged Sevenfold, που παλιότερα φάνταζαν άπιαστο όνειρο για τους Έλληνες φαν, βρέθηκαν επί σκηνής, δημιουργώντας ένα καλοκαίρι γεμάτο μουσικές αναμνήσεις, το οποίο, όπως σχολιάζει και η συντακτική ομάδα, ήταν «με διαφορά το πιο ιδιόμορφο των τελευταίων χρόνων».
Green Day και Ejekt Festival: Μια διπλή επέτειος
Η 6η Ιουλίου 2025 ήταν μια ιστορική ημερομηνία για τους φίλους της pop punk στην Ελλάδα, καθώς οι Green Day πραγματοποίησαν την πρώτη τους εμφάνιση στη χώρα μας, κλείνοντας το επετειακό Ejekt Festival, το οποίο συμπλήρωσε 20 χρόνια ζωής. Το ΟΑΚΑ μετατράπηκε σε ένα απέραντο πάρτι, όπου ο Billie Joe Armstrong και η μπάντα του προσέφεραν ένα σετ 21 κομματιών, συνδυάζοντας κλασικά hits των ’90s και ’00s με έμφαση στο εμβληματικό άλμπουμ “American Idiot”, που επίσης γιόρτασε τα 20 του χρόνια. Από το “Boulevard of Broken Dreams” μέχρι το “Basket Case” και το “Jesus of Suburbia”, η ενέργεια ήταν αμείωτη, με χαρακτηριστικά sing-alongs και ξέφρενους χορούς. Η συγκρότημα, τυλιγμένο σε ελληνική σημαία, βάφτισε τη βραδιά “Greek Day”, προσφέροντας μια ανεπανάληπτη δόση εφηβικής αδρεναλίνης στους παρευρισκόμενους 30άρηδες και 40άρηδες.
Ο ΛΕΞ κατέκτησε το ΟΑΚΑ: «Για την Κουλτούρα»
Ο ΛΕΞ, ο Θεσσαλονικιός ράπερ που κατάφερε να μετατρέψει το underground σε μαζικό φαινόμενο, κυριάρχησε στην Αθήνα στις 28 και 29 Ιουνίου, με δύο sold-out εμφανίσεις στο ΟΑΚΑ. Εκεί παρουσίασε για πρώτη φορά ζωντανά το νέο του δίσκο, “G.T.K.”, ο οποίος έγινε χρυσός σε χρόνο ρεκόρ, ενώ παράλληλα γιόρτασε δέκα χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου του σόλο άλμπουμ, “Ταπεινοί και Πεινασμένοι”. Περισσότεροι από 60.000 άνθρωποι ενώθηκαν με τη φωνή του, δημιουργώντας δύο από τις μεγαλύτερες συναυλιακές βραδιές του καλοκαιριού.
Η εγχώρια μουσική σκηνή στο περιθώριο;
Ένα ζήτημα που προέκυψε φέτος ήταν η απουσία ελληνικών support acts από τις μεγάλες φεστιβαλικές διοργανώσεις. Ενώ παραδοσιακά τα ελληνικά συγκροτήματα είχαν μια σημαντική θέση στα line-ups, φέτος παρατηρήθηκε μια συρρίκνωση, πιθανόν λόγω οικονομικών ή προγραμματιστικών ζητημάτων, καθώς και νωρίτερη ώρα λήξης των συναυλιών. Μια φωτεινή εξαίρεση αποτέλεσε η βραδιά του Παύλου Παυλίδη (21/6) στο Release Athens, όπου μαζί με τον Κ. Βήτα και τους Super Stereo, στήθηκε μια μεγάλη γιορτή του ελληνικού τραγουδιού.
Νοσταλγία και Teen Idols: «Ποιος νιώθει 30;»
Το καλοκαίρι του 2025 σημαδεύτηκε από μια ισχυρή δόση νοσταλγίας και την ανάδυση μιας νέας τάσης: την κεφαλαιοποίηση των teen idols. Η επιστροφή των Green Day, η ανακοίνωση εμφανίσεων για τον Louis Tomlinson (One Direction) και τους Big Time Rush, καθώς και τα άμεσα sold-out των Erreway, επιβεβαίωσαν αυτή την τάση. Τα παιδιά που μεγάλωσαν με ελληνικές τηλεοπτικές σειρές και μουσικές, όπως οι “Ανυπότακτες Καρδιές” και “Σούπερ Κατερίνα”, κατέκλυσαν το Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού στις 10 και 15 Ιουλίου, αναβιώνοντας παιδικές αναμνήσεις μέσα από δύο βραδιές αγνής διασκέδασης και νοσταλγίας.
Φ όπως «Φεστιβάλ»: Τα Φ hill Sessions
Μία από τις ευχάριστες προσθήκες στο φετινό καλοκαίρι ήταν ο νέος θεσμός των Φ hill Sessions στον λόφο του Φιλοπάππου. Το Θέατρο “Δόρα Στράτου”, ένας από τους πιο όμορφους και δροσερούς χώρους της Αθήνας, φιλοξένησε μια σειρά από ποικίλες εκδηλώσεις:
- Το κινηματογραφικό αφιέρωμα “My Ennio Morricone” από το κουαρτέτο του Σταύρου Λάντσια.
- Τον Αρμένιο τζαζίστα Tigran Hamasyan (9/7).
- Τον βραβευμένο με τρία Grammy Fantastic Negrito (22/7).
- Τους εκρηκτικούς Light in Babylon (28/7).
- Το ντουέτο των Xylouris White (6/8).
Τα Φ hill Sessions θα συνεχιστούν και τον Σεπτέμβριο, προσφέροντας νέες ευκαιρίες για ποιοτική μουσική και πολιτισμό.
Η Τέχνη ως Μήνυμα: «Για την Παλαιστίνη»
Το συναυλιακό καλοκαίρι ανέδειξε και τη δύναμη της μουσικής ως μέσου κοινωνικής και πολιτικής ευαισθητοποίησης. Συγκροτήματα όπως οι Bob Vylan, οι οποίοι εμφανίστηκαν μαζί με τους Prodigy και τους Pendulum στην Πλατεία Νερού (5/7), βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα για την ακλόνητη στάση τους υπέρ της Παλαιστίνης. Μετά από ανάλογα περιστατικά σε Coachella και Glastonbury, οι Bob Vylan δήλωσαν χαρακτηριστικά: «Πώς μπορείς να είσαι καλλιτέχνης και να αγνοείς αυτό που συμβαίνει στην Παλαιστίνη;». Αντίστοιχη θέση υιοθέτησε και το ιρλανδικό ραπ τρίο των Kneecap, που ξεσήκωσε το Rockwave (13/7) με την πολιτικοποιημένη του στάση. Οι Idles (18/6) και οι Fontaines D.C. (28/6) επίσης, υπενθύμισαν ότι «τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από το να παραμείνουμε άνθρωποι μέσα σε μια συνθήκη που καθημερινά μάς καλεί να επιλέξουμε πλευρά». Από πανό και μηνύματα σε γιγαντοοθόνες μέχρι δηλώσεις στα μικρόφωνα, οι βραδιές αυτές υπογράμμισαν ότι η σιωπή δεν είναι ποτέ ουδέτερη.
Η ακύρωνετη ευκαιρία: Ο Morrissey και το Release Athens
Η διαχείριση της ακύρωσης της εμφάνισης του Morrissey από το Release Athens άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, σε αντίθεση με τον ίδιο τον αμφιλεγόμενο Βρετανό καλλιτέχνη. Η ματαίωση, που αποδόθηκε σε τραυματισμό μέλους της μπάντας του (αν και υπήρξαν φήμες για σύνδεση με την ανακοίνωση περιοδείας των Smiths χωρίς τον πρώην frontman τους), μετατράπηκε σε ευκαιρία για το φεστιβάλ. Οι Supergrass και οι The Damned ανέλαβαν τα ηνία, προσφέροντας μια δυναμική βραδιά με δωρεάν είσοδο για όλους τους κατόχους εισιτηρίων του Release Athens, ανεξαρτήτως ημέρας, χωρίς καμία επιπλέον ενέργεια από το κοινό.
Το «πανηγύρι» της Αθήνας: Από τον Μάλαμα στο Baxes Festival
Η διονυσιακή διάθεση του «πανηγυριού» κυριάρχησε στο κέντρο της Αθήνας. Οι συναυλίες του Σωκράτη Μάλαμα στο Γήπεδο της Ριζούπολης (15, 16/6) με χιλιάδες κόσμου να χορεύει ικαριώτικο, όπως φάνηκε στις εντυπωσιακές αεροφωτογραφίες, αλλά και νέα εγχειρήματα όπως το Baxes Festival στο CT Garden Festival, που φιλοξένησε γλέντια με μουσικούς από όλη την Ελλάδα, ανέδειξαν αυτή την ανάγκη για συλλογική έκφραση. Ακόμη και το ΚΠΙΣΝ συμμετείχε με το “Πάμε πανηγύρι metá?”, μια «μετα-γιορτή» με σχήματα όπως οι Φώνισσες, οι Κιντέρια και η DJ Kvadosh (17/7).
Το τελευταίο «αντίο» στον Ozzy Osbourne: R.I.P. Ozzy!
Η αυλαία του Release Athens 2025 έπεσε με μια βραδιά-θρύλο αφιερωμένη στον Ozzy Osbourne. Στην Πλατεία Νερού, μεταξύ μπλουζών Sabbath και συνθημάτων “Rest in Power”, οι bands Haken, Mastodon και Dream Theater μετέτρεψαν τα σετ τους σε μια μουσική μυσταγωγία. Από το εμβληματικό riff του “Iron Man” μέχρι το “The Spirit Carries On” αφιερωμένο στον «Πρίγκιπα του Σκότους», η ατμόσφαιρα ήταν φορτισμένη. Δεν επρόκειτο απλώς για το φινάλε ενός φεστιβάλ, αλλά και για έναν συλλογικό αποχαιρετισμό σε μια προσωπικότητα που όρισε τη ροκ και τη μέταλ, αφήνοντας πίσω της μια αιώνια κληρονομιά.
Το σύνδρομο FOMO και οι κερδισμένες αναμνήσεις
Από την απρόβλεπτη ακύρωση του Morrissey μέχρι τα sold out των Erreway και τις πολιτικοποιημένες βραδιές στην Πλατεία Νερού, το συναυλιακό καλοκαίρι του ’25 προσέφερε πληθώρα στιγμών που μας «ξεγλίστρησαν». Παρόλο που δεν ήταν εφικτό να παρακολουθηθούν όλες οι εκδηλώσεις λόγω της πρωτοφανούς υπερπροσφοράς συναυλιακών και πολιτιστικών ευκαιριών –με ένα πρόγραμμα που θύμιζε μαραθώνιο–, η αίσθηση του «τρέχουμε να τα ζήσουμε όλα» κυριάρχησε. Αυτό το καλοκαίρι, όμως, μας δίδαξε επίσης κάτι σημαντικό: ότι το FOMO (Fear Of Missing Out) τελικά κάνει κακό στην υγεία, και ότι οι αναμνήσεις που δημιουργήθηκαν είναι πολύ πιο πολύτιμες από όσες ενδεχομένως χάθηκαν.