Σε μια εποχή που οι αρχαίες τραγωδίες αναζητούν τον σύγχρονο τους αντίκτυπο, ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή, σε μια νέα παράσταση στο Θέατρο Βράχων, έρχεται να μας υπενθυμίσει τη διαχρονική αναζήτηση της αλήθειας και της ηθικής σε περιόδους κρίσης.
Η Επαναπροσέγγιση του «Φιλοκτήτη» στο Θέατρο Βράχων: Μια Πρεμιέρα με Αποτύπωμα
Η πρεμιέρα του «Φιλοκτήτη» στο ιστορικό Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» αποτέλεσε ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός, προσελκύοντας πλήθος προσωπικοτήτων από τον χώρο των τεχνών και της διανόησης. Η επιλογή του συγκεκριμένου χώρου, με τη μοναδική του ατμόσφαιρα και την ιστορική του βαρύτητα, ενίσχυσε τη δραματουργική διάσταση του έργου, προσδίδοντας στην παράσταση μια επιπλέον συμβολική αξία. Ο Γιώργος Κιμούλης, αναλαμβάνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, πλαισιώθηκε από τους χαρισματικούς Δημήτρη Γκοσόπουλο και Θοδωρή Κατσαφάδο, συνθέτοντας ένα ερμηνευτικό τρίπτυχο που υποσχόταν δυνατές συγκινήσεις. Η παρουσία της Μαριάννας Κιμούλη στο πλευρό του πατέρα της την βραδιά της πρεμιέρας υπογράμμισε την προσωπική διάσταση της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Από την Αρχαία Λήμνο στην Σύγχρονη Σκηνή: Η Διαχρονικότητα της Σοφόκλεια Τραγωδίας
Ο «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή, ένα έργο που γράφτηκε πιθανότατα το 409 π.Χ. εν μέσω του Πελοποννησιακού Πολέμου, πραγματεύεται ένα από τα πιο ακανθώδη ηθικά διλήμματα: την επιδίωξη του «κοινού καλού» μέσω της εξαπάτησης και της εκμετάλλευσης του ανθρώπινου πόνου. Η ιστορία επικεντρώνεται στην αποστολή του Οδυσσέα και του Νεοπτόλεμου – του γιου του Αχιλλέα – στη Λήμνο, με στόχο να πείσουν τον Φιλοκτήτη, ο οποίος έχει εγκαταλειφθεί στο νησί λόγω μιας φριχτής πληγής, να επιστρέψει στον Τρωικό Πόλεμο. Η επιστροφή του είναι αναγκαία, καθώς μόνο με το θρυλικό του τόξο, δώρο του Ηρακλή, μπορεί να πέσει η Τροία. Η παράσταση αναδεικνύει όχι μόνο τον στρατηγικό στόχο, αλλά κυρίως την εσωτερική σύγκρουση του Νεοπτόλεμου, ο οποίος βρίσκεται στο σταυροδρόμι ανάμεσα στην υπακοή και την ηθική ακεραιότητα. Αυτή η πάλη καθιστά το έργο τρομακτικά επίκαιρο, αναδεικνύοντας ζητήματα όπως η πολιτική προσδοκία, η ηθική διαφθορά και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Ο Γιώργος Κιμούλης και η Κοινωνική Διάσταση του Έργου
Ο Γιώργος Κιμούλης, με την πολυετή εμπειρία του και τη βαθιά του κατανόηση της αρχαίας τραγωδίας, ανέδειξε σε δηλώσεις του* τη σύγχρονη προβληματική του «Φιλοκτήτη». Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Ο Σοφοκλής έγραψε τον Φιλοκτήτη σε μια εποχή θολούρα και αμφιβολιών όπου οι αξίες της δημοκρατίας τίθενται υπό δοκιμασία». Η παρατήρηση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαίνουσα, καθώς παραπέμπει ευθέως στη σημερινή κοινωνική και πολιτική συγκυρία, όπου οι αρχές της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης συχνά αμφισβητούνται. Η παράσταση, μέσα από την ερμηνεία των ηθοποιών και την σκηνοθετική προσέγγιση, επιχειρεί να αναδείξει αυτήν την «ανταρσία της ψυχής» και τις διαχρονικές ανθρώπινες συγκρούσεις που πηγάζουν από την απώλεια των ιδεωδών και την επικράτηση του ωφελιμισμού.
*Σύμφωνα με συνέντευξη του ηθοποιού στο iconmag.gr.
Εικόνες από την Δυναμική Πρεμιέρα
Οι παρακάτω φωτογραφίες, από τον καταξιωμένο φωτογράφο Πέτρο Χόντο, προσφέρουν ένα οπτικό ταξίδι στην ατμόσφαιρα της πρεμιέρας. Αποτυπώνουν τη δυναμική παρουσία των πρωταγωνιστών, τη σκηνοθετική άποψη και τις στιγμές που ζωντάνεψαν την αρχαία τραγωδία στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Βράχων, δίνοντας μια γεύση της καλλιτεχνικής αρτιότητας της παραγωγής.
Φωτογραφίες: Πέτρος Χόντος.